dimecres, 17 de maig del 2017

Repte 7

REPTE 7

VIDEO 1 → Avaluar per aprendre
Una de les idees principals que transmet el vídeo és que l’avaluació és el motor d’aprenentatge, el protagonista de la qual és l’alumne, ja que és gràcies a aquesta que aprèn a autoreflexionar, autoavaluar-se i autocorregir-se. És per això, que defineix l’avaluació com a quelcom gratificant, que serveix perquè els infants aprenguin, vegin els seus errors o defectes i busquin la solució per tal que el pròxim cop no tornin a cometre’ls.
Per tal de millorar en un futur, els alumnes han de revisar la manera en què fan les coses i gràcies a l’avaluació, coneixen les seves limitacions gràcies a una nota que certifica el resultat d’un procés. Aquest resultat pot ser ficat tant pels alumnes com pel docent, que ha de deixar molt clars els criteris d’avaluació explícits.

VIDEO 2 → La Barcassa
(Construim criteris d’avaluació i ens avaluem)
En aquest vídeo mostra el funcionament de l’avaluació d’una activitat d’uns estudiants de primària d’una escola.
Per avaluar, segueixen un procediment:
Primer realitzen l’activitat, visualitzen materials i van provant experiments. A continuació realitzen un segon experiment per tal de comprovar la veracitat de la hipòtesi plantejada inicialment. Un cop finalitzada la part més pràctica, la mestra proposa fer informe de l’experiència:
    • Què tenim?
    • Què fem?
    • Què pot passar? (Hipòtesi)
    • Que ha passat?
    • Per què ha passat?
Es tracta d’un informe que estarà correcte si (criteris d’avaluació de qualitat): la presentació és bona, està ben redactat i és entenedor i no té faltes i bona lletra. Després, la mestra evalúa aquest informe.
Més endavant, per parelles, avaluen l’informe dels companys, identificat amb diferents colors cada part d’aquest. Tot seguit, omplen el registre d’avaluació i, finalment, es reuneixen amb company/a i li expliquen allò que està bé i allò que no.

VIDEO 3 → La rúbrica explicada pels alumnes

Al vídeo s’aposta per la avaluació formadora, en que el discent és qui s’avalua a si mateix i aprén a agafar criteri; es defineix la rúbrica com un instrument d'avaluació, autoavaluació i coavaluació en forma de graella molt útil i eficient.
És un suport útil per a què els nens sàpiguin que s’ha de fer per fer les coses bé.
Quan treballen amb rúbrica els alumnes rendeixen molt més acadèmicament , perquè son molt més conscients del que s’avaluarà i on han de parar més atenció.
Els pares al principi del video comenten que tenien por, de  que no es qualifiquesin per sobre del nivell que estaven però es van adonar que no que els infants eren conscients de quan no havien treballat correctament.

Inconvenients de la rúbrica:
  • Alhora de crear les indicacions hi pot haver malentesos.


ORDRE SOBRE AVALUACIÓ:

D'acord amb les disposicions esmentades, l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes en l'educació primària ha de ser contínua i global, amb una observació sistemàtica de l'assoliment dels objectius educatius, integradora de les valoracions de totes les àrees, amb una visió globalitzada del procés d'aprenentatge al llarg de l'etapa i centrada en el desenvolupament i la consolidació de les competències bàsiques. Les competències bàsiques pròpies de cada àmbit agrupades en dimensions, segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari, contribueixen a l'assoliment de les competències bàsiques.
La finalitat de l'avaluació és permetre identificar els continguts i les competències assolides pels alumnes en el marc de les seves diferències de ritmes i capacitats. L'avaluació també ha de permetre als alumnes i als mestres la identificació de les dificultats del procés d'aprenentatge, i trobar estratègies per superar-les.
Cal posar una cura especial en el caràcter formatiu de l'avaluació. Per això és necessari que els alumnes coneguin prèviament els objectius i els criteris d'avaluació de les activitats que realitzen i que rebin un retorn qualitatiu dels resultats obtinguts que afavoreixi l'autoregulació de l'aprenentatge.
L'avaluació serveix als mestres i als centres per analitzar, valorar i reorientar, si cal, la seva acció educativa i per prendre les mesures oportunes per garantir que tots els alumnes assoleixin les competències bàsiques previstes.

Article 1 → Objecte i àmbit d'aplicació
Article 2 → Criteris generals per a l'avaluació dels alumnes
Article 3 →  Prova d'avaluació diagnòstica durant l'etapa
Article 4 →  Prova d'avaluació de sisè d'educació primària
Article 5 → Coordinació i traspàs d'informació
Article 6 → Avaluació dels alumnes amb pla individualitzat
Article 7 → Comissió d'avaluació
Article 8 → Avaluació final de curs
Article 9 → Promoció
Article 10 → Participació de les famílies
Article 11 → Documents oficials d'avaluació
Article 12 → Expedient acadèmic
Article 13 → Acta d'avaluació de final de curs
Article 14 → Historial acadèmic de l'educació primària
Article 15→  Informe individualitzat de final d'etapa de l'educació primària
Article 16→  Informe personal per trasllat
Article 17 → Altres documents d'avaluació
Article 18 → Trasllat de centre
Article 19 → Trasllats d'alumnes fora de Catalunya
Article 20 → Supervisió de la Inspecció d'Educació
Article 21 → Custòdia de la documentació
Article 22 → Dades personals dels alumnes

EAP - Equip d’assesorament pedagògic

CRP - Centre de recursos pedagògics

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada